Tīrās enerģijas pasaule
Tīrās enerģijas pasaule strauji attīstās. Saules enerģijas uzstādīšana ASV 2020. gadā pieauga par 43 procentiem, un saules enerģijas cena samazinājās par gandrīz 90 procentiem no 2010. līdz 2020. gadam. Līdzīgi vēja turbīnu jauda pērn pieauga par rekordlielu 14,2 gigavatiem. Turklāt elektrisko automobiļu pārdošana ir stabili pieaugusi, un tiek prognozēts, ka līdz 2025. gadam 10 procenti no visiem pārdotajiem transportlīdzekļiem būs elektriskie automobiļi. Visos aspektos zaļās tehnoloģijas revolūcija ir pilnā sparā.
Bet, lai gan šie ir noteikti cerīgi attīstības virzieni, tie nav pietiekami, lai palēninātu klimata pārmaiņas. Lai ievērojami samazinātu problēmu, mums būs jāpalielina un jāuzlabo šīs tehnoloģijas. Tātad, kā izskatīsies zaļās enerģijas nākotne? Mēs runājām ar vides pētnieku, autoru, lektoru un uzņēmēju Džonatanu Kūmiju, lai iegūtu dažus ieskatus.
Saules enerģija
Kūmijs norāda, ka saules enerģijas izmaksas turpinās samazināties arī turpmākajos gados – bet, iespējams, citādi, nekā mēs varētu sagaidīt.
“Mēs esam nonākuši vietā, kur saules paneļu izmaksas nav lielākais faktors vienai mājai un pat lielai saules enerģijas uzstādīšanai tuksnesī vai kur citur,” saka Kūmijs. “Tagad, kad saules paneļi ir tik lēti, notiek pāreja uz citu izmaksu samazināšanu.”
Šīs izmaksas var ietvert darbaspēka izmaksas, atļauju iegūšanas izmaksas un citus faktorus. Kūmijs saka, ka mums jāsamazina atļauju izmaksas, lai sasniegtu mūsu tīrās enerģijas mērķus.
Bez šīm izmaksām mēs redzam arī cerīgas jaunas inovācijas saules enerģijas nozarē. Ir lieliski, ka saules paneļi ir kļuvuši tik lēti, bet vēl labāk būtu, ja tie būtu arī efektīvāki, un pētnieki meklē veidus, kā to panākt.
Viens no veidiem, kā padarīt saules paneli efektīvāku, ir palielinot gaismas daudzumu, ko tas var uztvert. Pēdējos gados pētnieki ir atklājuši, ka uz paneļa var uzklāt dažādus materiālus un uztvert plašāku gaismas viļņu garumu diapazonu, kas nozīmē, ka tas var uztvert vairāk saules enerģijas. Tas nozīmē, ka jums nebūtu nepieciešami tik daudz paneļu, lai ražotu jebkuru nepieciešamo enerģijas daudzumu.
“Saules radiācija, kas ienāk Zemē, ir tik liela, ka mūs ierobežo tikai mūsu izdoma,” saka Kūmijs. “Mūs neierobežo saule.”
Vējš
Tāpat kā saules enerģija, arī vēja enerģija kļūst lētāka, un mūsu pieeja vēja enerģijai sāk attīstīties.
“Lielākais attīstības virziens ASV vēja enerģijai ir atvērt iespēju izmantot jūras vēja enerģiju,” saka Kūmijs.
Jūras vēja enerģija ir izplatīta Eiropā, un šķiet, ka tā drīz var kļūt ļoti izplatīta arī ASV. Baidena administrācija ir nolemjusi atvērt Klusā okeāna piekrastes daļas jūras vēja enerģijai. Ņemot vērā plašo pieejamo vietu un salīdzinoši pastāvīgo vēju no Klusā okeāna, jūras vēja enerģijai ir potenciāls dramatiski palielināt ASV atjaunojamās enerģijas jaudu.
Turbīnu tehnoloģija arī attīstās. Papildus parastajiem trīs asmeņu turbīnām inženieri sāk izpētīt un attīstīt jaunas sistēmas, kas efektīvāk uztver enerģiju.
Viens no šiem risinājumiem ir liela mēroga vertikālais ass vēja turbīnas (VAWT). Šie turbīnas veido vertikālu futbola formas figūru un griežas uz rotora. Ir konstatēts, ka tās uztver 15 procentus vairāk enerģijas nekā tradicionālās vēja turbīnas un ir arī vieglāk uzturamas. Iespējams, ka to lielākais priekšrocība ir zemais smaguma centrs, kas ļauj tās būvēt daudz lielākas nekā horizonta ass vēja turbīnas.
Ir arī idejas par vēja enerģijas iegūšanu bez turbīnām vispār. Vortex Bladeless ir būtiski stabs, kas vibrē vējā un rada enerģiju, savukārt Google Makani Energy rada enerģiju ar lidmašīnas līdzīgu pūci, ko var transportēt uz vietu, kur pūš vējš.
Akumulatori
Kad runa ir par akumulatoriem, kas darbina elektriskos transportlīdzekļus un arvien biežāk tiek atrasti cilvēku mitekļos, Kūmijs saka, ka arī to izmaksas strauji samazinās. Viņš saka, ka litija jonu akumulatori seko saules paneļu cenu samazināšanai pirms gadiem, bet tie ir “vairāk sava attīstības posma sākumposmā”.
“Elektriskajiem automobiļiem akumulators ir lielakais izmaksu jautajums. Kad tas samazinajas, tas ir tas kas mainis ekonomiku par labu,” viņš norada.
Litija jonu akumulatori joprojäm ir standarts elektriskajiem transportlídzekliem un ierícem ko mes lietojam, bet mes redzam solígas attistibas grid-scale energijas uzglabasanai kas atljauj mums uzglabat saules un veja energiju un to lietot velak. Plüsmas akumulatori, piemeram, kluvusi aizvien populáraki vietás ka Kalifornija un Teksasa kur elektroenergijas pieprasijums biezi parsniedz ražošanas jaudu. Citas tehnologijas ka uzlabota kompreseta gaisa energijas uzglabasanai un gravitacijas uzglabasanai ari iegust popularitati.
Informacijas tehnologija
Papildus fiziskajai infrastrukturai kas atbalsta veja saules un akumulatoru tehnologiju Kuumijs saka ka informacijas tehnologija ari bus liela nákošanas zaalás tehnologiju dalá. Jo vairak mes varam digitalizet un automatizet elektriskás sistemas musu majás birojos infrastruktura un citur jo energoefektivak mes varam padarit šis lietas.
“Informacijas tehnologija atljauj mums savakt datus un atbildet reala laika uz datiem lai optimizetu musu sistemas. Tas atljauj mums aizstat gudribu ar detałam” saka Kuumijs. “Bus virziens uz musu fiziskás infrastrukturas virtualizaciju.”
Skiest ka nákošana ir elektriska un tas virzas šaja virziena straujak neka kads paredzeja. Kuumijs norada ka kamér šis tehnologijas turpinás kluvt letakás vienkárša ekonomika vadis to pieņemsanu. Gadu desmitiem no šim mes varbut smiesimies par ideju ka mes kadreiz deginajam netírus kurinamos lai darbinatu musu majas automobilus un visu citu.