Nakotnes mobilitate: 5 transporta tendences, kas jaseko.

Transporta nakotne

Musu kustibas veids mainas – un ne tikai tapec, ka, koronavirusa pandemijai atkāpjoties, mes varam atkal kusteties. Transports visā pasaulē mainās, pateicoties jaunām tehnoloģijām, kas sola revolucionēt mūsu ceļošanas veidu.

Vai tas būtu lidmašīnas, vilcieni vai automašīnas, šeit ir dažas galvenās tendences, kas veido transporta tagadni un nākotni, kā mēs to zinām.

Autonomie transportlīdzekļi

Runājot par mobilitātes nākotni, nav labākas tehnoloģijas, kas labāk apkopo gaidas nekā autonomie transportlīdzekļi. Pirms divām desmitgadēm ekspertu noraidīti kā neiespējami, šodien pašbraucošas automašīnas ir nobraukušas desmitiem miljonu jūdžu, lielākoties uz sabiedriskajiem ceļiem. Lielie spēlētāji šajā jomā ir sadalīti starp tehnoloģiju uzņēmumiem, piemēram, Alphabet (caur tās Waymo nodaļu) un Ķīnas Baidu, un tradicionāliem automobiļu uzņēmumiem, piemēram, General Motors un BMW. Daži uzņēmumi, piemēram, Tesla, ir abu apvienojums.

Pilnībā autonomas pašbraucošas automašīnas vēl nav pārdošanā, bet nelieciet sevi maldināt domājot, ka interese vai pētniecība ir atdzisusi. Pašbraucošie transportlīdzekļi ir izaicinājums vairāku iemeslu dēļ: tehnoloģiski, sociālās pieņemšanas ziņā un no regulatīvā viedokļa. Lai gan dažiem evaņģēlistiem, kuri domāja, ka šīs problēmas līdz šim brīdim būtu atrisinātas, ir jāpārskata sava optimismu, lietas skaidri virzās pareizajā virzienā – pat ja pa ceļam ir bijuši noteikti aizkavējumi.

Elektrifikācija

Palielinoties klientu pieprasījumam un valdības uzsvarai un regulējumam, elektrifikācija pēdējo gadu laikā ir ieguvusi ievērojamu impulsu. Nevar gaidīt, ka tas palēnināsies. Pasaules Ekonomikas foruma dati liecina, ka 2020. gadā elektroauto reģistrācijas pieauga par 41%, neskatoties uz 16% samazinājumu kopējās automašīnu pārdošanā visā pasaulē. Elektroauto skaita pieaugumu var novērot Amerikas Savienotajās Valstīs, Eiropā un Ķīnā – trīs lielākajos automobiļu tirgos pasaulē – ar Ķīnu kā vadošo elektroauto tirgu.

Pasaulē, kurai arvien vairak pievers uzmanibu ilgtspējībai, elektroauto masveida ieviešana varētu samazinat emisijas visā pasaulē par vairak nekā vienu trešdaļu līdz 2030. gadam, saskaņa ar Starptautisko Enerģētikas aģentūru (IEA). Kopumā uz ceļiem reģistrēti vairak nekā 11 miljoni elektroauto, kas ir aptuveni vienads ar Ņujorkas un Losandželosas iedzīvotaju skaitu kopumā.

Ar valstīm, tostarp Zviedriju un Izraēlu, kas testē pielagotus ceļus, kas uzlade transportlīdzeklu baterijas braucot pāri tiem, elektroauto uzlades process arī kļūst vieglaks. Tas būtu liels šķērslis atrisinats.

Auto iekšpusē esošas tehnoloģijas

Maksligais intelekts padara automašīnu kustibu gudraku, bet arī auto iekšpusē esoša pieredze mainas. Un ne tikai tāpēc, ka paneļa vietā tagad arvien biežak redzam skaistus Tesla stila planšetdatorus. Affectiva ir viens no vairakiem uzņēmumiem, kas strada pie iekabinu sensoru izstrades, lai analizetu notikumus transportlīdzekla iekšpusē. Tas var nozīmet kameru un sensoru izmantošanu, lai noteiktu, kad vaditajs ir noguris vai novirzits no braukšanas, brīdinatu par atstato bērnu vai vienkarsi analizetu to, kas atrodas automašinā un piedavatu personalizetu izklaidi attiecigi.

Tikmēr uzņēmumi kā Envisics izstrada bezbrillu auto holografijas sistēmas, kas var sniegt autovaditajiem papildinatas realitates HUD tehnoloģiju uz vinu vindschieldiem, kas salidzinama ar tehnoloģiju, ko parasti atrod iznicinataju lidmasinas vai komerciela lidaparatos. Šadas inovacijas var sniegt kontekstu informaciju par ceļu brauciena laika.

Nesenais pulcveida lidar balstits pētniecibas projekts pievieno vel vienu pavērsienu tam, solot dot katram auto uz ceļa rentgena redzi. Lidz pilnigi autonomam automašinam kļūst plaši izplatitas (un pat tad izklaides nolukos) ši tehnoloģija palidzes definet nakotnes ceļu transportlidzeklu nākotni. Protams, ne katrs transportlidzeklis atrodams uz ceļa.

Lidojošas automašinas

Lidojošas automašinas ir solitas jau desmitgadēm – lidz punktam, kad to mifisko statusu apsmiedis Clerks režisora Kevina Smita īsfilma. Bet šeit 2021. gadā tās noteikti nav tik zinatniski fantastiskas kadas reiz bija.

New York Times ir salidzinajusi lidojošo automašinu start-up uzņemumu pieaugumu (bez domatas spēles) ar autonomo transportlidzeklu attistibu “no milziga ambicijam lidz miljardu dolariem lielam ieguldijumam lidz necilveka korporativajai konkurencei, ieskaitot augsta profila tiesvedibu par intelektuala ipašuma zagli. Tas ari atkarto milzigo hipe.” Šis hipe un daži iespaidigi tehnoloģiskie sasniegumi nozime, ka tie tagad piesaista lielu kapitalu no entuziasma pilniem investoriem.

Citas futuristiskas transporta formas

Tas nav tikai privata transporta veidi, kas piedzivo revoluciju tieši tagad. Arijos masveida transportlidzekli ari piedzivo parrakstisanu – vai tas būtu nakamas paaudzes supersoniskais lidaparats, milzigi 40-vietigu dronu autobusi, vai pat Ilona Muska drosmiga apgalvojuma ka Space X’s Starship var pavadit pasažierus starp jebkuram divam pilsetam uz planeta mazak neka stunda.