Pilsetas novērošanas roboti tuvojas. Nebaidieties.

Pilsetas novērošanas roboti tuvojas. Nebaidieties.

Iedomājieties šo situāciju

Iedomājieties šo situāciju: jauns piegādes robots ierodas pilsētā, ieviešot vienkāršāku, lietotnes balstītu veidu, kā pasūtīt ēdienu līdzi, kas pēc tam ērti tiek nogādāts jūsu mājās ar autonomu robotu, kas ir ledusskapja izmērā.

Pārveidošanas sākums

Bet tas ir tikai pārveidošanas sākums. Pēc dažām nedēļām jūs pamanāt, ka jūsu ielā ir nomainīti pāris pazuduši koki. Tad pazūd bedres uz ceļa un daži trotuāra defekti. Tālāk gaisa sāk smaržot nedaudz saldāk, un tiek atrisinātas dažas braukšanas tiesību problēmas, lai ratiņkrēsli (un, ērti, piegādes roboti) varētu vieglāk iziet cauri. Visbeidzot vietējā valdība paziņo par dažām izmaiņām vietējos braukšanas noteikumos, novirzot satiksmi tā, lai iela, kurā jūs dzīvojat, vairs nav rīta satiksmes sastrēgums.

Klusa un noslēpumaina svešiniece

“Kad tas viss sākās?” jūs brīnieties vienu rītu. Tad jūs saprotat: Jūsu apkaimē piegādes robots, šķiet, ir kā Klinta Īstvuda Vīrietis bez vārda, klusa un noslēpumaina svešiniece, kas ierodas jaunā pilsētā un to sakopj. Vai arī, iespējams, piemērotāk, tas ir kā Amēlija, mīlīgais labdaris, kas veic mazus labus darbus tiem, ar ko sastopas.

Datu vākšana

“Ja jūs domājat par pilsētu, ir desmitiem tūkstošu, ja ne simtiem tūkstošu lēmumu, kas jāpieņem [pastāvīgi],” saka Diego Varela, Kiwibot operatīvais vadītājs. “Es runāju par lielajām pilsētām ik gadu par publisko izdevumu apjomu, koku stumbru vietu, trotuāriem, ceļiem, ielu apgaismojumu, luksoforiem utt. Mēs attīstam tehnoloģiju, lai vāktu daudz šo datu un dalītos ar tiem ar pilsētām, lai viņiem būtu pamatota interese mums darboties viņu pilsētās, jo tas atvieglos viņu dzīvi.”

Pilsētas platforma

Šis ir jaunākais piemērs tam, ko pētniece Sāra Barnsa sauc par “pilsētas platformu” vai Šenja van der Graafa, eksperte par gudrajām pilsētām, atsaucas kā “algoritmisku sabiedriskās sfēras pārvaldību”. Vienkārši sakot, tehnoloģijas kā Kiwibot piegādes roboti spēlēs lomu pilsētas vides pārveidošanā – un ne tikai ar to, ka cilvēkiem tiek nogādāti garšīgi hamburgeri bez nepieciešamības pamet savas mājas.

Abas puses gūst labumu

Pilsētai ir viegli redzēt pievilcību gan pilsētai, gan tehnoloģiju uzņēmumiem. Pilsētas var radīt bagātīgas gudro pilsētu datu vēnas bez nepieciešamības tērēt daudz naudas papildu infrastruktūras izveidei. Kāpēc veidot savus gaisa piesārņojuma monitorus vai bedru noteicošus robotus, ja to var izdarīt uzņēmums, kas maksās par pētniecību un attīstību? Kāpēc izmantot dronus masku nēsāšanas un sociālās distancēšanās uzraudzībai, kad to var izdarīt robots?

Piegades robota karš

Kiwibotam ir daudz priekšrocību. Veicot vairāk nekā 150 000 piegādes ar savu pusautonomo robotu armiju, uzņēmums plāno būt lielākajam piegades robotu flotei pasaulē. Tas pašlaik ir pieejams Maiami, Pitsburga, Detroitas, Losandželosas un Sanhosē Kalifornijas štatā. Pēc Varelas teiktajiem mērķis ir panākt Kiwibot “15 lieliskajos ASV pilsētas nākamo trīs līdz četru gadu laikā.”

Kas uzvarēs piegades robotu cīņu? Tas vēl ir jāredz. Bet daudzi mainīgie faktori būs jāizspēlē pa ceļam: kuram ir labākas partnerattiecības? Kas pirmais nonāks tirgū vietās, kas visvairak nozime? Varbūt “kuram ir labakas datu koplietošanas partnerattiecibas ar vietesajam valdibam” bus viens no veidiem ka šis konkurss var tikt uzvarats un zaudets.

Ka ari tas izspelasies viens lieta ir parliecinata: mes neesam tuvu ceļa beigam attieciba uz algoritmisko sabiedriskas sfaras parvaldibu. Faktiski mes tikai sakam. Laipni ludzam platformas urbanisma laikmeta.